Opettaja oman digitaalisen oppimateriaalinsa laatijana  

by

Matemaattisen ajattelun oppimisympäristö  (MAO) on uusi lähestymistapa peruskoulun ylempien luokkien (ja toivottavasti jatkossa myös alempien luokkien) matematiikan opettamiseen ja opiskeluun. Oriveden yhteiskoulussa on laadittu monipuolista oppimateriaalia, mm. opetusvideoita, vihko- ja tietokonetehtäviä.

Oppilaan henkilökohtaisen päiväkirjan avulla sekä oppilas että opettaja voivat tarkkailla opiskelun edistymistä reaaliajassa. Pasi Kiema ja Sauli Hartikainen kertovat myönteisistä ja kielteisistä kokemuksistaan sekä teknisistä ratkaisuista, joita ovat käyttäneet Internet-sivuston (www.matematiikka.net) ja sen sisällön luomisessa.

Mikä on opettajan itse laatiman oppimateriaalin rooli, milloin se on paikallaan ja milloin pitäisi olla saatavilla valmista materiaalia, millaista? Kannustavatko ilmaiset työkalut opettajia itse laatimaan oppimateriaalia. Miten opettajien itsensä laatima materiaali saataisiin myös muiden opettajien käyttöön?

» Esityksen aineisto saatavissa (pdf).

Mainokset

Avainsanat: ,

Yksi vastaus to “Opettaja oman digitaalisen oppimateriaalinsa laatijana  ”

  1. Kauko Kauhanen Says:

    Kannustavatko ilmaiset työkalut laatimaan oppimateriaalia?

    Kyllä vain, mutta samalla ne tietysti sitovat tiettyyn formaattiin, esitystapaan, ehkäpä vielä opetustyyliin ja pedagogiaankin.

    Digitaalisen oppimateriaalin jakaminen on samasta syystä joskus hankalaa – näin olen kokenut ainakin fysiikan opetuksessa, jossa täytyy tarkastella asiaa monelta kantilta. Oma opettajapersoona kehittyy vuosien opetuksen myötä, itselle käyttökelpoisimmat pedagogiat muuttuvat.

    Oppimateriaalin pitäisi olla monikäyttöistä, sellaista josta voisi valita pieniä palasia tai isompia kokonaisuuksia, vaikka yhden ainoan kuvan jos tarvitsee sitä jossain kohtaa opetuksessaan. Silloin olisi helpompi sitä omaan opetukseensakin sisällyttää, samoin kehittää omaa opetustaan.

    Usein valmis materiaali jota jostain löytää on sopimatonta omaan opetuksen tasoon – sitä täytyy muokata. Jos materiaalia ei voi muokata ollaan lähtöpisteessä. Toisaalta, kun pitäisi olla helposti jotain saatavilla, ei jakseta muokata.

    Parhaimmin kai tietoa hyvistä oppimateriaaleista saakin lähimmiltä kollegoiltaan, sellaisilta jotka tuntee. Tällaisia ´klikkejä´voisi ehkä rakentaa ihan tarkoituksella laatimaan materiaalia. Aika tahtoo olla vain hyvin rajallinen.

    Kauko

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: