Oppimisalustat ja interaktiiviset esitystaulut opetusmenetelmien monipuolistajina

by

Interaktiiviset esitystaulut ja erilaiset oppimisalustat muuttavat opettajien ja oppilaiden fyysistä oppimisympäristöä. Samalla ne antavat mahdollisuuden käyttää monipuolisia opetusmenetelmiä  ja materiaaleja oppimisen tukena.

Alustat ja opetusteknologia antavat tilaa oppilaiden asiantuntijuuden jakamiselle ja kehittämiselle tavalla, joka mahdollistaa tutkivan oppimisen ja vuorovaikutuksen oppilaiden kesken. Tämä muutos on Suomessa aivan ovella. Espoossa ja Riihimäellä opettajat ovat tämän muutoksen keskellä ja kynnyksellä. Tule pohtimaan Salla Vainion ja Tiina Korhosen kanssa tähän muutokseen liittyviä kysymyksiä kouluun liittyvien eri tekijöiden kannalta.

Miten nämä välineet voidaan valjastaa palvelemaan oppimisen asiaa! Miten alustan tai älytaulujen käyttö tukee oppilaiden oppimista? Mitä uutta opetusteknologia tuo tullessaan opetustilanteeseen? Millaisia taitoja tulevaisuuden opiskelijat ja työelämään siirtyvät ihmiset tarvitsevat? Kommentoi ja kerro kokemuksistasi.

» Esityksen aineistot saatavissa (pdf).

Avainsanat: ,

Yksi vastaus to “Oppimisalustat ja interaktiiviset esitystaulut opetusmenetelmien monipuolistajina”

  1. Salla Vainio Says:

    Ensimmäisen ja toisen session aikana esiin nousi seuraavia kysymyksiä:

    1. Miten opettajat motivoidaan tähän muutokseen ja interaktiivisten esitystaulujen ja alustan käyttöön?

    2. Miten OKL voisi huomioida tämän todellisuuden niin, että valmistuvilla opettajilla olisi jo työhön tullessaan opetusteknologiaan myönteinen asenne ja tietotaitoa niiden soveltamiseen?

    3. Miten tuleva OPS -työ voisi todella ottaa huomioon tämän muutoksen? Milloin siirrytään oikeasti tietopainotteisesta OPSista tietojen käsittelyn, ongelmanratkaisutaitojen ja vuorovaikutuksen korostamiseen?

    4. Mistä saadaan resursseja opettajien koulutuksen tukemiseen ja jokapäiväiseen apuun?

    5. Miten kaupunkien johto ja poliittiset päättäjät saadaan ymmärtämään se, että kunnat ovat edelleen todella eriarvoisessa asemassa ja tietoyhteiskuntataitoja tarvitaan?

Jätä kommentti